• Vår politik

Vår politik

Här kan du läsa om vilka frågor vi i Vänsterpartiet Lerum prioriterar. Du kan klicka på rubrikerna för att komma till ett visst politiska område eller bara fortsätta nedåt på sidan.

Du kan även ladda ned våra politiska dokument som PDF:er:

Valplattform Vänsterpartiet Lerum 2023-2026

Vänsterpartiets förslag till budget för Lerums kommun 2023

Vänsterpartiets förslag till budget för Lerums kommun 2024

Utbildning

Utbildning är nyckeln till ett bättre samhälle. Alla barn och ungdomar i kommunen har samma rätt till en trygg skolgång med hög kvalitet i utbildningen och undervisningen. Svensk skola behöver förändras i grunden. Marknadsskolan, det fria skolvalet och betygssystemet har gjort att skolan inte lever upp till sitt uppdrag. En ny ekonomisk elit har uppstått och berikat sig på skattepengar. Skattepengar som lågavlönade städerskor, vårdbiträden, arbetare betalat och bidragit till.

Lerums kommun ligger på 251 plats av 290 i Lärarförbundets senaste rankning över Sveriges bästa skolkommun. Detta är inget kommunen kan vara stolt över. Vänsterpartiet vill att Lerums kommun erkänner de brister som finns och att de styrande politikerna inte försökt förbättra situationen i kommunen. Vi måste minska barngrupperna, öka antalet utbildade pedagoger och erbjuda en bra arbetsmiljö så att våra lärare vill stanna kvar på våra förskolor, fritidshem och skolor. På grund av den kraftigt ökande av ohälsa i barn och ungdomar måste vi satsa på förebyggande åtgärder i tidiga åldrar och kraftig bygga ut elevhälsan i kommunen.

Vänsterpartiet Lerum arbetar för att:

• Införa kraftfulla insatser i tidiga åldrar för att förhindra psykisk ohälsa och motverka svårigheter i förskola och skola
  • Motverka etablering av fler friskolor med vinstintresse i kommunen, så kallade marknadsskolan
  • Minska storleken på grupperna/klasserna i förskolan, fritidshemmen och skolorna
  • Göra förskola, fritidshem och skola helt avgiftsfri och inte kräva att barn tar med sig matsäck eller mellanmål på olika aktiviteter
  • Säkerställa att barn till papperslösa har rätt till förskoleplats
  • Det ska finnas familjecentral med öppen förskola i varje kommundel
  • Öka andelen utbildad personal i skolan, lärare, specialpedagoger, speciallärare, förskollärare i och fritidspedagoger
  • Högstadie- och gymnasieskolor ska erbjuda fria mensskydd
  • Skolmaten ska lagas lokalt och vara ekologisk i så hög utsträckning som möjligt. Andelen vegetarisk och vegansk mat som serveras ska öka
  • Kraftigt öka antalet anställda inom elevhälsan samt studie- och yrkesvägledning
  • Erbjuda läxhjälp eller studiestöd till alla elever i grundskolan och på gymnasiet
  • Förbättra och rusta upp förskole- och skolgårdarna samt göra dessa tillgängliga för spontanidrott och föreningsliv efter skoltid
  • Erbjuda ungdomar könsseparata samtalsgrupper för att ge möjlighet att diskutera och motverka diskriminering och destruktiva genusroller
  • Kommunen ska ge ytterligare resurser till stöd för nyanländas språkutveckling
  • Skapa möjlighet för att erbjuda frukost i skolan

Omsorg och stöd

Alla Lerums invånare har rätt till stödinsatser och omsorg utifrån sina behov. Vi tycker det är viktigt att det går att åldras i vår kommun med värdighet. Likaså ska det gå att leva i Lerums kommun oavsett vilka förutsättningar ens funktion ger en. Och när du behöver stöd ska kommunen finnas där för dig, oavsett vem du är.

Vänsterpartiet vill se större satsningar på äldreomsorg, hemtjänst, psykisk ohälsa samt kvinnojour och bostadsprogram för dessa. Vi vill vidare att experimentet med upphandling skall upphöra och verksamhet bedrivs i kommunal regi.

Vänsterpartiet i Lerum arbetar för att:

• Regionen ska öppna en allmänpsykiatrisk öppenvårdsmottagningen i kommunen igen
  • Öka grundbemanningen inom hemtjänst och äldreomsorg och erbjuda tillsvidareanställning
  • Erbjuda fler hälsofrämjande aktiviteter för äldre
  • Äldreomsorg och hemtjänst ska drivas i kommunal regi
  • Utveckla stöd till anhöriga med särskilt fokus på demens
  • Utöka insatserna mot psykisk ohälsa med satsningar på uppsökande verksamhet och mot äldre
  • Höja habiliteringsersättningen och att det inte ska göras avdrag vid sjukfrånvaro.
  • Förbättra stödet till föräldrar som har barn med normbrytande funktionalitet och säkerställa utbildning av personal inom förskola och skola
  • Öka stödet till kvinnojourer och skyddade boenden.
  • Öka det våldsförebyggande arbetet i kommunen
  • Höja försörjningsstödsnormen och försörjningsstödet
  • Öka antalet socialsekreterare inom socialtjänsten
  • Öka det uppsökande sociala arbetet och samverkan med skolan gällande barn och unga
  • Öka förebyggande behandlande arbete för personer med missbruksproblematik
  • Arbetsförmedlingen ska öppna ett kontor i kommunen igen

Kultur, fritid och idrott

Kultur, fritid och idrottsrörelsens huvuduppgift är att bedriva en glädjerik och meningsfull sysselsättning. Invånarna ska känna längtan efter att få utöva sina aktiviteter. Kollektiva rörelser är viktiga för att uppleva lagkänsla och lära sig om möjligheter och att göra saker tillsammans.

Alla ska ha samma rätt och möjlighet att utöva kultur och idrott. Barn och ungdomar ska erbjudas fritidsaktiviteter oavsett var de bor.

Vänsterpartiet vill se en ökad satsning på kultur och kulturaktiviteter i kommunen, en utökad fritidsverksamhet som fritidsklubbar och fritidsgårdar. Vi vill också se ett betydande stöd till föreningslivet samt byggande av fritids- och idrottsanläggningar. Det behövs och säkrare stöd för barn- och unga kunna utöva fritids och idrottsaktiviteter gratis.

Vänsterpartiet Lerum arbetar för att:

• Erbjuda gratis simskola för både barn och vuxna
  • Utveckla ett sport- och idrottscentrum med en utbyggd ishall i Stenkullen
  • Bygga en ny simhall i Stenkullen som ska drivas i kommunal regi
  • Renovera vattenpalatset och arbeta för att driva det i kommunal regi
  • Öka antalet fritidsklubbar och fritidsgårdar och andra mötesplatser för ungdomar i alla kommundelar
  • Det ska finnas goda möjligheter i alla delar av kommunen för olika typer av föreningsidrott och spontanidrott
  • Öka stödet till kultur- och idrottsföreningar i kommunen med satsningar på att alla barn och ungdomar ska ha råd att delta i minst en kultur- eller fritidsaktivitet
  • Alla barn ska ha rätt avgiftsfri Kulturskola
  • Alla kulturaktiviteter kommunen arrangerar ska vara avgiftsfria
  • Kommunen aktivt ska erbjuda alla nyanlända barn och unga att delta i fritids- och kulturaktiviteter
  • Stärka skolbiblioteken i kommunen
  • Kommunen skall starta en fritids- och kulturbank där det går att låna utrustning för att utöva aktiviteter
  • Öka stödet till olika kultur- och teatergrupper

Bostäder och byggnation

I kommunen bor personer både i tätort och på landsbygd. Vissa har nära till service och kollektivtrafik och andra har närmare till naturen. Gemensamt för hela kommunen är att bostäder och annan byggnation ska planeras med hänsyn till sociala och miljömässiga aspekter.

Lerum är en kommun som består av flera olika orter med olika förutsättningar och utmaningar. Lerums kommun har övervägande andel villor, radhus och få hyresrätter. Det gör att ungdomar och äldre får svårt att bo kvar i kommunen och det är svårt att få boende i närheten av varandra i samband med separation där barn är inblandade. Dessutom gynnar boendeformerna kapitalstarka individer och Lerum blir därigenom segregerat.

Vänsterpartiet vill att invånare med olika sociala och ekonomiska förutsättningar ska kunna bo och leva i vår kommun. Kommunen ska också i än större utsträckning ta miljömässiga hänsyn vid förvaltning, renovering och nybyggnation.

Vänsterpartiet Lerum arbetar för att:

• Bygga fler hyresrätter i alla kommundelar
  • Verka för byggande av blandat boende med villor och flerfamiljshus
  • Det kommunägda bostadsbolaget ska investera vinster i nybyggnation och befintliga bostäder
  • Stoppa utförsäljning av hyresrätter till bostadsrätter
  • Tillgänglighetsanpassa kommunens alla lokaler
  • All byggnation ska ske med hänsyn till miljö och klimat. Solceller ska vara grundkrav vid nybyggnation där möjlighet ges.
  • Kommunen ska säkerställa att det finns tillgång på bostäder och stöd för våldsutsatta kvinnor som behöver boende
  • Kommunen ska säkerställa att det finns bostäder för nyanlända
  • Ingen ska behöva bli hemlös i kommunen
  • Säkerställa att alla har tillgång till våra gemensamma sjöar och vattendrag genom att slå vakt om strandskyddet
  • Freda jordbruksmark från exploatering

Miljö och klimat

Klimathotet är kanske vår tids viktigaste fråga. Vi befinner oss i ett klimatnödläge och det ställer krav på oss att snabbt och kraftfullt ställa om till ett hållbart samhälle. Lerums kommun ska verka för att stimulera och bidra omställningen.

Forskning och miljömässiga insatser har också visat på en stor ekonomisk lönsamhet i byggandet av ex energisnål byggnation, solcellsparker och  tak. Dessutom ger detta många gånger ett bättre inomhusklimat och ökar människor kunskap och vilja att spara på vår moder jord.

Vänsterpartiet vill att kommunen i större utsträckning värnar om miljön och satsar ännu mer på allmänna kommunikationssystem, att i större utsträckning stödja och utveckla förnybara energisystem. Vi ska värna om den biologiska mångfalden. Stöd för hotade arter, växter och djur måste intensifieras.

Vänsterpartiet Lerum arbetar för att:

• Alla ungdomar ska få busskort med fria resor dygnet runt till och med avslutad skolgång
  • Erbjuda gratis sommarlovskort i kollektivtrafiken till ungdomar i kommunen
  • Bygga laddstolpar i kommunen
  • Lerum energi ska investera mer i lokalt producerad hållbar el och värme
  • Alla kommunala fordon ska vara fossilfria
  • Sätta upp solceller på kommunala fastigheter
  • Kommunen ska underlätta för att privatpersoner, bostadsrättsföreningar och privata hyresvärdar ska bygga solceller
  • Upplåta lämplig mark till vindkraftverk
  • Våtmarker ska bevaras och utvecklas
  • I större utsträckning erbjuda ekologisk och närproducerad mat i kommunala verksamheter.
  • Kommunen ska stödja och verka för mer hållbart och ekologiskt jordbruk
  • Kollektivtrafiken mellan de olika kommundelarna ska bli bättre
  • Västra stambanan ska byggas ut
  • Motverka kalhyggen i kommunal skog
  • Kommunen ska utöka det kollektiva resandet så att individer kan välja det kollektiva resandet före biltrafik

Personal

Alla har rätt till ett hållbart arbetsliv. Lerums kommun måste bli en bättre arbetsgivare som tar hand om och värnar om sin personal. Dålig arbetsmiljö och arbetsvillkor har lett till personalflykt och sjukskrivningar. Kommunen har idag bland de högsta sjukskrivningstalen i Göteborgsregionen. Forskning visar på tydlig risk och koppling till kraftig negativ hälsa, i all synnerhet för personal inom vård och omsorg som är de värst drabbade. Ännu värre är det om det är återkommande hot om nedskärningar.

Vänsterpartiet vill att grunden för anställning ska vara heltid. Kommunen ska återta verksamheter som lagts ut på entreprenad och driva fler verksamhet i egen regi. Vidare vill vi se en ordentligt satsning på lönerna och utjämna löneskillnaderna. Kortare arbetstid med bibehållen lön. Vi vet av erfarenheter att detta är lönsamt både för kommunen och de anställda. En balans mellan krav och förutsättningar. Ta bort karensavdraget.

Vänsterpartiet arbetar för att:

• Göra låglönesatsningar för att höja lönen för de yrkesgrupper och anställda som har lägst lön
  • Motverka löneskillnader baserat på kön
  • Öka antalet anställda inom alla välfärdsområden
  • Införa 6 timmars arbetsdag/30 timmarsvecka i kommunala verksamheter
  • Kommunalisera välfärdsverksamheter och motarbeta privatiseringar
  • Tillsvidareanställningar ska var norm och användningen av visstidsanställningar ska minimeras
  • Kommunen ska ha en hållbar arbetsmiljö där det finns en balans mellan krav som ställs på de anställda och de resurser som finns
  • Öka andelen utbildad personal, med specifika satsningar inom förskola, fritidshem och skola
  • Stärka de fackliga organisationernas inflytande på kommunens arbetsplatser
  • Införa 80-90-100- modellen som ger personal nära pensionen möjlighet att arbeta 80%, behålla 90% av lönen och 100% av pensionsutbetalningarna
  • Ersätta kommunalt anställda för karensavdrag
  • Införa pilotprojekt med anonyma rekryteringsprocesser i några kommunala verksamheter
  • Följa de fackliga organisationernas krav på schemaläggning inom stöd och omsorg
  • Minska antalet anställda per chef för att säkerställa att chefer har möjlighet att ta ansvar för sina medarbetares arbetsmiljö
  • Kommunen ska satsa på att möjliggöra för nyanlända att komma in i arbete inom kommunal verksamhet, tex. genom praktikplatser med handledning
  • Återta Lerums städ i kommunal regi
  • Kommunen i större utsträckning ska erbjuda fortbildning och kompetensutveckling för sin personal

Näringsliv, företagande och turism

Näringslivet har en viktig roll när det gäller att bidra till att skapa jobb, öka jämlikheten och utveckla ett hållbart samhälle. Besöksnäringen har stor betydelse för den lokala arbetsmarknaden och är ofta en inkörsport till arbetslivet för unga människor. Lerum har många viktiga besöksmål i kommunen, inte minst våra vackra naturmiljöer.

Vänsterpartiet vill att företag med förnyelsebara strategier och verksamheter ska gynnas och stödjas. Med dagens upphandlingssystem missgynnas mindre och lokala företag. Vi tycker det är viktigt att kommunen har ett lokalt perspektiv vid inköp.

Vänsterpartiet arbetar för att:

• Stötta små företag att kunna delta i upphandlingsprocesser
  • Värna om besöksnäringen i kommunen
  • Värna om kommunens kulturarv och naturområden för rekreation
  • Gynna små ekologiska jordbruk i kommunen
  • Kommunen ska erbjuda stöd för att starta upp nya lokala företag med särskilda satsningar för att överbrygga hinder för nyanlända

Dela den här sidan: